رسانه خبری تحلیلی و مطالبه گر دانشجویان دانشگاه های کازرون

غلامی: سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی اعتبار قانونی ندارد

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره لغو سطح‌بندی دانشگاه‌ها و جایگزینی رتبه‌بندی سالیانه گفت: در سال‌های گذشته برای تبیین جایگاه دانشگاه‌ها از نظر توانمندی‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در وزارت علوم، اقدام به سطح‌بندی و تقسیم دانشگاه‌های دولتی به چهار گروه تحت عنوان دانشگاه‌های سطح ۱ تا ۴ شده بود.
وی افزود: با توجه به پیش بینی نکردن امکان اعمال تغییرات کیفی و کمّی ایجاد شده در دانشگاه‌ها در سال‌های متوالی به خصوص در دانشگاه‌های جوان و از طرف دیگر، ثابت ماندن چندین ساله این سطح‌بندی، نارضایتی جدی بین دانشگاه‌های جوان شکل گرفت.

وزیر علوم گفت: سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی لغو شده و استفاده از این دسته‌بندی به هر منظور در هر موضوعی از نظر وزارت علوم اعتبار قانونی ندارد و نمی‌تواند برای هیچ فرد حقیقی یا حقوقی ایجاد حق یا امتیازی کند.

 

وزیر علوم ادامه داد: نکته دیگری که موضوع را تحت تأثیر منفی خود قرار داد، این بود که برخی سازمان‌ها، نهاد‌ها و حتی دانشگاه‌ها در استخدام افراد یا پذیرش دانشجو و موارد مشابه به سطح‌بندی مذکور استناد می‌کردند و افراد متقاضی را برای استفاده از حقوق قانونی خود دسته‌بندی کرده و در اولویت‌های متفاوت قرار می‌دادند. بنابراین عملاً این سطح‌بندی دچار نقص‌ها و مشکلات متعددی در اجرا شده بود. از سوی دیگر در همه دنیا و از جمله کشور ما از رتبه‌بندی‌های سالیانه برای نشان دادن وضعیت علمی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

غلامی با بیان اینکه وزارت علوم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موظف به رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور بود؛ تصریح کرد: این رتبه‌بندی در پایان سال ۱۳۹۹ توسط مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و با استفاده از شاخص‌های متعدد در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های دانشگاه‌ها انجام شد.


وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر و بر اساس ابلاغ‌های رسمی، سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی لغو شده و استفاده از این دسته‌بندی به هر منظور در هر موضوعی از نظر وزارت علوم اعتبار قانونی ندارد و نمی‌تواند برای هیچ فرد حقیقی یا حقوقی ایجاد حق یا امتیازی کند.

 

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها هر سال انجام خواهد گرفت که این امر می‌تواند معرف وضعیت و جایگاه علمی هر دانشگاه برای آحاد جامعه باشد؛ همچنین فضای رقابت‌های مثبت را برای رشد و ارتقای کیفی دانشگاه‌های کشور فراهم می‌کند.