رسانه خبری تحلیلی و مطالبه گر دانشجویان دانشگاه های کازرون

نارضایتی دانشجویان شهرستان کازرون بابت سیستم نمره دهی اساتید

نارضایتی دانشجویان شهرستان کازرون بابت سیستم نمره دهی اساتید

📌 فرمانروایی اساتید و اعتراضاتی که ناکام می‌ماند

📍به گزارش ندای دانشجو، اگر تا به حال تجربه ناکامی از اعتراض نمره در دوران دانشجویی خود داشته اید، اگر اعتراض کرده اید و استاد نیم نگاهی هم نینداخته، اگر امتحان داده اید و هنوز خبری از نمره نیست، باید با این واقعیت کنار بیاییم که قانونی برای نظارت بر این اوضاع وجود ندارد. سالهاست سیستم اعتراض به نمرات در تمام دانشگاه‌های کشور رواج یافته تا شاید راهگشای حل معضلات نمرات پایین باشد. اما چیزی که عیان است مساله مشکلات این سیستم نسبت به اعتراض نمره دانشجویان و نحوه رسیدگی اساتید به آن است.

📍دانشجویان شهریه پرداز و دولتی؛ فرقی نمی‌کند چرا که به اذعان اکثر آن‌ها حتی برخی استادان نیز، در ۹۹ درصد مواقع اعتراض دانشجویان به نمرات موثر واقع نمی‌شود. سیستم اعتراض به نمرات از این دانشگاه به آن دانشگاه هیچ تفاوتی ندارد، وقتی قرار باشد استادی نمره‌ای را تغییر ندهد پس اعتراض کردن هم بی فایده است. 

 

🔹قلمرو دانشگاه آزاد  

📍وقتی استادی برگه امتحان را تصحیح و نمره را در لیست وارد می‌کند، تعهد می‌دهد که این برگه را با کمال دقت تصحیح کرده و نمره وارده، کاملاً درست است. در صورتی که قرار باشد یک بار دیگر با اعتراض دانشجو این برگه تصحیح و نمره‌ای کم یا زیاد شود، لازم است در فرمی از پیش آماده شده اعلام کند که در محاسبه نمره امتحان این دانشجو اشتباه کرده و همین اقدام استاد، کارت زردی در پرونده اش درج می‌کند. این قانونی است که در حال حاضر دانشگاه آزاد برای خود اتخاذ کرده است. در مواردی حتی دیده شده استادی که چهار بار کارت زرد دریافت کند، از ترم بعد به او کلاس نمی‌دهند.(این در حالی است که اکثر اساتید دانشگاه آزاد کازرون معتقد به این هستند که هیچ راهی برای تغییر نمرات نیست حتی اگر بعضا به جای ۲۰ به یک دانشجو ۲ داده شود راهی برای تغییر آن نیست)

 

📍به زعم برخی از دانشجویان حقوق دانشگاه آزاد کازرون روند نمره دهی و تصحیح اساتید نیز همانند اصل استقلال قضات است که هر قاضی اجازه صدور حکم به صورت مستقل دارد و کسی اجازه دخالت در آن را ندارد. در دانشگاه نیز عرف استقلال اساتید وجود دارد که نمره دهی آن‌ها براساس ضوابط و قواعد خاصی صورت نمی‌پذیرد و این در حالی است که معدل هر فرد به میزان ۲۰ درصد در پذیرش نهایی کنکور کارشناسی ارشد اثر خواهد داشت.

📍به عقیده این دسته از دانشجویان شاید نبود یک قانون مصوب و همگانی میان دانشگاه‌ها و نبود یک نظارت دقیق از جانب مسئولان تحت امر و از همه مهمتر واگذاری وضع قوانین مربوط به این اعتراضات به خود دانشگاه ها، موجب هرج و مرج در مساله اعتراض نمرات شده است. 

🖊️در آخر... 

این مشکل اساسی و ریشه ای‌تر از آن است که مقصرش تنها دانشجو و دانشگاه باشد و پای نهاد‌های زیادی را به ماجرا باز می‌کند. اما تا هنگامی که این پاس کاری میان نهاد‌های مربوطه ادامه داشته باشد اعتراض نمرات دانشجویان در ناکامی قابل فهمی باقی خواهد ماند.

 

شما چطور از سیستم نمره دهی دانشگاه راضی هستید؟

 

 

علی حسینی 

خبرنگار ندای دانشجو

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی